O GRZE

GRA W METROPOLIĘ ma celu popularyzację wiedzy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej metropolii oraz zrozumienie jest wieloaspektowej złożoności.

Metropolia GZM posiada liczne walory związane nie tylko z dziedzictwem poprzemysłowym, ale także kulturowym. Oferuje atrakcyjne miejsca do pracy, zamieszkania oraz rekreacji i wypoczynku. Ta intensywnie zurbanizowana i gęsto zaludniona, pierwsza metropolia w Polsce jest wyjątkowa i nietypowa, ze względu na gęstą sieć powiązań komunikacyjnych.

Gra została przygotowana dla odbiorców w każdym wieku. Oferuje klasyczną grę w karty, ułożenie mapy metropolii jak puzzli, wspomaga orientację, zawiera quizy i gry planszowe, które przybliżają wiedzę o GZM. Karty zawierają odwołania do lokalizacji, które można doświadczać w formie modeli 3D, także z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej. GRA W METROPOLIĘ demonstruje jej potencjał, a także uczy bawiąc.

https://repolis.bg.polsl.pl/dlibra/publication/88552/edition/78699/content

Modele struktury Metropolii GZM – gra w Metropolię : gra karciana, gra planszowa ; Models of the structure of the GZM Metropolis – Metropolis game : card game, board game, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2024, ISBN 978-83-7880-960-9 https://doi.org/10.34918/88552

Zestaw stanowi 65 kart, z czego 54 karty to figury od 2 do asa oraz dwa jokerypozostałe to karty informacyjne z opisem gier dedykowanych poświęconych metropolii.

Zestaw nie zawiera pionków i kostke, które nie są jednak konieczne do rozgrywki.

Każda karta reprezentuje jedną z 41 gmin tworzących metropolię GZM. Rewersy kart tworzą plan układu komunikacyjnego metropolii wraz z granicami administracyjnymi. Razem jako puzzle po złożeniu tworzą mapę metropolii. Na rewersach zamieszczono kody QR, które po zeskanowaniu są odniesieniami do modeli 3D wybranych przestrzeni i obiektów charakterystycznych dla poszczególnych miast i gmin. Modele można eksplorować w przeglądarce, lub z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej po zainstalowaniu darmowej aplikacji AUGMENT.

Na awersach przedstawiono grafiki charakterystyczne dla wybranych miejsc: Spodek(Katowice), Planetarium(Chorzów), Rynek (Gliwice, Bytom), Kopalnia Guido(Zabrze) etc. Karty awersów zawierają dane liczbowe charakteryzujące gminę: powierzchnię, liczbę ludności, udział terenów zieleni, miejsce w rankingu gmin, sumę długości ścieżek rowerowych. na obrzeżach karty zaproponowano pola z punktami, które również odnoszą się do danych o gminach: ilość centrów przesiadkowych, ilość dworców, ilość zabytków, obiektów sportowych, czy parków. 

Gra jest dostosowana dla użytkowników w różnych wieku od lat 5 w górę. Talia kart może służyć do klasycznej gry w karty oraz do gier dedykowanych.

Zaproponowano 10 gier m.in. Puzzle, Memory, Wojna wskaźników, Pasjans metropolitalny, Wyścig metropolitalny, Nowa metropolia oraz inne. W niektórych grach przydatne są pionki lub dowolne drobne przedmioty je zastępujące oraz kostki do gry.

Gra powstała na potrzeby edukacji i popularyzacji wiedzy o metropolii GZM i stanowi interaktywne narzędzie do jej poznawania. Jej autorami są studenci Wydziału architektury oraz członkowie koła naukowego Urbanmodel pod  kierunkiem Tomasz Bradeckiego.