REKOMENDACJE

Grę rekomendują uznane organizacje, instytucje oraz profesjonaliści.

Organizacje i instytucje:

Towarzystwo Urbanistów Polskich o. Śląski

Gra w Metropolię – rekomendacja Komisji Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska PAN

Interdyscyplinarna Komisja Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska, działająca w ramach Polskiej Akademii Nauk oddział w Katowicach, rekomenduje indywidualnym badaczom oraz różnym środowiskom, dla których Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest obiektem zainteresowań osobistych i profesjonalnych Grę w Metropolię – planszową i karcianą grę przybliżającą dziedzictwo kulturowe GZM. Prezentacja gry zrealizowana przez Pana Profesora Tomasza Bradeckiego w trakcie plenarnego posiedzenia Komisji Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska stała się podstawą debaty na temat atrakcyjnych sposobów upowszechniania wiedzy o naszym regionie z wykorzystaniem niekonwencjonalnych narzędzi umożliwiających dotarcie do różnych grup odbiorców. Środowisko skupione wokół Komisji uznało grę za niezwykle interesujące i oryginalne dzieło o walorach zarówno naukowych jak i popularyzatorskich. Rozpowszechnienie gry i związanej z nią publikacji może odegrać znaczącą rolę w kreowaniu pozytywnego wizerunku i marki najbardziej złożonego obszaru metropolitalnego Polski.

W imieniu Komisji

prof. zw. dr hab. Andrzej Klasik Przewodniczący Komisji Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska
dr Krzysztof Wrana Sekretarz Naukowy Komisji Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska

Czekamy na recenzje, które tutaj dodajemy, dziękujemy za dotychczasowe

Gra w Metropolię to unikalne narzędzie edukacyjne, które promuje wiedzę o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) i jej wieloaspektowej złożoności. Jest to świetna zabawa, nauka i przygoda w jednym. Serdecznie polecam grę, dzięki której można odkrywać i doświadczać, jak fascynujące jest nasze najbliższe otoczenie.

dr hab. inż. arch. Michał Stangel prof. PŚ.
Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Wydział Architektury Politechniki Śląskiej

Ktoś kiedyś powiedział, że miasto to gra. Pojęcie „gry w miasto” przyjęło się i weszło do słownika urbanistycznego i planistycznego. Jeśli można grać w miasto to można też grać w metropolię – organizm wielokrotnie bardziej złożony nie tylko pod względem funkcjonalno-przestrzennym, ale też – politycznym i organizacyjnym. Autorzy Gry w metropolię pokazują i udowadniają, że Gra w metropolię jest możliwa. Dosłownie i w przenośni. Gra karciana Gra w Metropolię to nie tylko świetna zabawa, ale też edukacja. Zastosowań i możliwości wykorzystania gry karcianej dotyczącej metropolii jest wiele. Uczestników tej gry może być wiele: młodzież, studenci… ale ja nie wahałbym się zachęcić do grania w Metropolię także dorosłych, polityków i włodarzy.

dr hab. inż. arch. Krzysztof Kafka prof. PŚ.
Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Wydział Architektury Politechniki Śląskiej

z recenzji publikacji:

Metropolie jako najbardziej złożone organizmy miejskie podlegają dynamicznym procesom, w których sieć zależności pomiędzy powiązanymi gminami jest tworem o delikatnej równowadze. Niewielka zmiana w krajobrazie czynników wpływających na rozwój miasta może mieć znaczące konsekwencje wpływające na zmiany jakości życia i przestrzeni w aglomeracji. “Gra w metropolię” pozwala na symulację tych procesów w atrakcyjny i dostępny dla szerokiego grona odbiorców, korzystając równocześnie z narzędzi stosowanych w profesjonalnej praktyce urbanistycznej. Przybliża znaczenie wskaźników urbanistycznych oraz pozwala śledzić konsekwencje ich zmian w trakcie oferowanych przez grę scenariuszy rozgrywki.

prof. PK dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt – Politechnika Krakowska

Gra karciana GZM Metropolis nabiera zatem podwójnej wartości edukacyjnej: z jednej strony – jak dla Ungersa – spełnia zadanie „urbanistyki odkrywania”, w której uczniowie mogą odkrywać udogodnienia i relacje między poszczególnymi „miejscami, które można nazwać”. Z drugiej strony, różne gry, w które pozwalają nam grać karty, pobudzają wyobraźnię do układania możliwych nowych wszechświatów i napędzają urbanistykę odkrywania w kierunku urbanistyki gry, ale poważnej.
prof. Lamberto Amistadi – University of Bologna